Sokan voltunk igen szomorúak a Malév csődjekor. Még akkor is, ha igazából már nem volt a miénk az orosz kézbe került magyar „nemzeti légitársaság”.
Az EU 2012-es döntése, miszerint a magyar állam nem mentheti meg sokadszorra a MALÉV-et, akkor is valamiféle sokként ért bennünket. Mivel így az 1946-ban alapított – és így ilyen szempontból talán nem is olyan nemzeti – magyar légitársaság végleg tönkrement, s mind ha nem is lett volna, megszűnt létezni.
Rögtön felröppentek a hírek a megoldás egyéb lehetőségeiről, majd jöttek az új magyar légitársaságokkal kapcsolatos ötletek, cikkek.
Míg nem 2013 júliusában már a „Sólyom” új nemzeti légitársaság bejegyzéséről lehetett olvasni a sajtóban. És azóta Vágó József, a Sólyom Hungarian Airways vezérigazgatója egyre több részlettel, információval próbálja a figyelmet az új vállalkozásra összpontosítani.
Újra és újra felröppenek kritikus hangok a projekt komolytalanságát és nehézségeit hangsúlyozva. Annak ellenére, hogy úgy tűnik, az állítólagos dubai befektetők tényleg léteznek. És valamennyi pénzük is lehet, hiszen azóta már állásokat hirdettek, bejelentették első körben hat repülő beszerzését, és néhány napja jelentek meg fotók a sajtóban, melyeken egy HA-SHC lajstromjelű Boeing 737-500-as repülőgép átfestését láthatjuk a dél-angliai Bournemouth repülőterének hangárjában... Amely azóta már le is szállt a Liszt Ferenc Repülőtéren.
Tehát van egy külföldi befektetői kör – mely majd kisebbségi tulajdonos lesz a magyarok mellett – melynek majd kompenzálnia kell azt a tényt is, amely – ugye az eladósodáson és a gondatlan tulajdonosi és vezetői hibákon kívül – végül a MALÉV végét jelentette: a Sólyom sem kaphat állami támogatást. Így a mindenkori magyar kormány maximum az állami utak, hivatalos látogatások egy irányba való csoportosításával segíthet némileg…
Az utóbbi hetek izgalmait fokozta még az üggyel kapcsolatban egy nagyon érdekes sajtónyilatkozat. (Egyébként ezt elolvasva lettem biztos abban, hogy Sólyom Hungarian Airways gépei a közeljövőben repülni fognak.)
2013. augusztus 8-án – kissé rendhagyó módon – a Wizz Air „fapados” légitársaság adott ki közleményt, melyben többek között arról értekeznek, hogy szerintük „a Sólyom fel sem száll, vagy hamar csődbe megy” majd…
Szerintük a Sólyom nem elég tőkeerős, illetve hangsúlyozzák, hogy a régi gépek nem gazdaságosak, illetve veszélyesek stb. stb… Egyébként már azért sem értem ezt a támadást, hiszen a két társaság nem éppen azonos kategóriákban kíván versenyezni, tehát nem ugyanazt az utazóközönséget nézték ki maguknak…
Mindegy. Meglátjuk. Itt jegyezném meg, hogy teljesen új gépek vásárlásról is szó van, erről is lehetett olvasni.
Én mindenesetre ezer okból örülnék, ha lenne újra egy olyan Magyarországon bejegyzett és működő légitársaság, melyet büszkén nevezhetünk majd magyar „nemzeti légitársaságnak”.
A „Sólyom”, vagyis a Sólyom Hungarian Airways pedig egyelőre nem is hangzik olyan rosszul…