300 Mercedes vs. 18 Ikarus

 2013.11.03. 10:15

Néhány napja a BKK sajtóosztálya bejelentette, hogy a közeljövőben 18 darab Ikarus márkájú, magyar buszt fog beszerezni a főváros. Ennek a hírnek akár örülhetnénk is, ha nem ezek lennének az első magyar (vagy hazai) buszok, melyeket vásárol a főváros mióta Tarlós István Budapest főpolgármestere… De írhatnék akár az utóbbi 6-7 évről is, csak tudomásom szerint Demszky sosem ígérte, hogy magyar buszokat, vagy hazai buszokat is vásárol. Tarlós viszont igen.

ikarus_134V_13_250.jpgÍgy lehetett volna akár a mostani bejegyzésem címe az is: 300 Mercedes, 18 Ikarus, 0 Credo. Hiszen az elmúlt években ilyen arányban történtek buszbeszerzések a fővárosban…

Még pontosabban, 300 darab külföldön készült Mercedes buszt vettünk az elmúlt egy évben, most fogunk 18 Ikarust, és ennyi. Pedig, 1. nagyon fontos lenne ily módon is támogatni a hazai ipart, 2. a BKK (BKV és VT-Transman) járműparkja rettentően elavult, 3. bőven volna miből válogatni!

Ugyanis van több teljesen magyar tulajdonban lévő gyárunk is, és akad több olyan külföldi vállalkozás, mely itthon szerelteti össze járműveit. Így adva munkát sok honfitársunknak, illetve megrendelést magyar beszállítók százainak!

Nálam már az első 150 új Mercedes kiverte a biztosítékot, a második ütemben vett 150 db csak a ráadás volt, megerősítése annak, hogy a mostani városvezetés is csak a kampány, a szavak szintjén figyel a hazai munkahelyekre, beszállítókra.

Nem vagyok a kizárólagosság híve, hiszen a külföldi országokkal való kereskedelemhez, ahhoz, hogy mi is el tudjuk adni a különböző termékeinket, egy egészséges arányban nekünk is vásárolnunk kell. De ezen a téren is nagyon csúnyán felborult az egyensúly!

De nézzük, miből is lehetne válogatni?! 

Kezdjük rögtön kézenfekvő módon az Ikarusszal. Hiszen most az ő buszaik beszerzéséről volt szó. Az 1989 óta létező Auto-Rad Controlle Kft. szerezte részben vissza néhány éve az Ikarus márkanevet, előtte a saját tervezésű buszaikat ARC márkanéven gyártották, forgalmazták.

Egyébként az ARC (vagyis az Ikarus) részt vesz a Magyar Autóbuszgyártó Klaszterben is, így tehát ők is részt vettek a többek között az Evopro mérnökirodával, a Rábával és a NABI-val közösen az új magyar elektromos (!) busz, az EVOPRO fejlesztésében.

De térjünk át rögtön a mai legnagyobb magyar buszgyárra, a CREDOra. Az elsősorban Győr-Moson-Sopron megyében működő 100%-ban magyar vállalkozás (Kravtex-Kühne csoport) több mint fél tucat saját tervezésű buszt készít, 85%-ban hazai alkatrészekből! 

credo_4.jpg

A Credo nemrég 25 új buszt szállított Pécsre, és például Győr utcáit is az ő buszaik dominálják. 

A szintén győri székhelyű Rába nagyjából két éve került újra 100%-ban hazai tulajdonba, amikor az állam visszavásárolta a külföldi tulajdonrészt. Ezek után nagy lendülettel hirdették meg, hogy újra magyar buszokat fognak gyártani, és stratégiai megállapodást kötöttek a Volvoval. De az együttműködés kapcsán jelenleg a közös buszok gyártása helyett még inkább csak a Volvo buszait szerelik össze… Viszont a Webasto Hungária Kft.-vel és a Molitus Kft.-vel közösen fejlesztették és gyártják a MOLITUS S91-est! (A Molitus Kft. 2007 óta tervez buszokat, s a vállalat részt vett a NABI Sirius buszainak fejlesztésében is.)

A külföldi – amerikai – tulajdonú NABI ma Kaposvárott és Budapesten tervez és szerel össze buszokat, de elsősorban külföldre, többek között az Egyesült Államokba exportálja azokat. Egyébként a NABI-nak magyar gyökerei vannak, hiszen valamikor a ’70-es évek végén magyar-amerikai vegyes vállalatként jött létre. Mint már feljebb is írtam, a NABI több magyar fejlesztésben is részt vesz, a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter része.

De akadnak kisebb magyar cégek is, mint például a Csaba Metál (CSM), mely vállalkozás saját tervezésű midi busza, az Urbanus 2011-ben „Magyar Termék Nagydíjat” is kapott.

Nagyjából ezzel zárul a körkép. Ebből is látszik, hogy annak ellenére, hogy az utóbbi években nagyon kevés a hazai megrendelés, még mindig jelentős a hazai buszipar, és ami ennél is fontosabb: hatalmas potenciált rejt magában! Több gyártónál és tervezőirodánál komoly fejlesztői-tervezői tartalékok vannak, melyekből az iparág újraerősödése esetén jelentős export lehetőségek is adódhatnának.

Nagyon érdemes a következő időszakban elsősorban a Credora, illetve az elektromos Evoprora odafigyelni…

Tehát volna miből válogatni, és ezzel a hazai járműgyártást is támogatni lehetne, további munkahelyeket is teremtve, csak hát, a szavak szintjéről végre tényleg a tettek mezejére, útjára kellene lépni! 



ikarus01_590.jpgIKARUS

credo_c_19.jpgCREDO

evopro_64463_514696_590.jpgEVOPRO

Címkék: Videó Budapest Gazdaság Belföld Közlekedés Kapitalizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://barsonyszek.blog.hu/api/trackback/id/tr415611535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.